Het is alsof we zelf het hele traject Theorie U hebben doorlopen bij het maken van dit gloednieuwe Teambuildingsproduct ‘Een Aikido Theorie voor U‘. En het heeft nog steeds zijn werking. De theorie gaat erover om met een groep iets nieuws te creëren. Daar is een prachtige methode voor uitgeschreven op basis van vele jaren ervaringen met internationale projecten die over ter wereld zijn uitgevoerd. De werkzame parels van al die gebundelde ervaringen zijn gevangen in het boek Theorie U van Otto Scharmer. Ruim anderhalf jaar geleden was deze veranderstrategie onderwerp van gesprek tussen Anita Paalvast en Peter van Lier. Beiden herkende voor de volle honderd procent de filosofie en de praktische toepassing ervan in aikido. Van daaruit zijn vervolggesprekken ontstaan die weer hebben geleid tot dit nieuwe product. En het gaat nog steeds voort. In een netwerkgesprek met Rob Beltman liet ik vallen dat we hiermee bezig waren; hij werd direct enthousiast. Rob is iemand met veel ervaring op het gebied van onderzoek en marketing; bovendien erg bedreven in het vertalen van onze verhalen naar business teksten. Daar ontstonden ook ter plekke weer mooie ideeën. Er kwamen steeds meer mensen bij waaronder onze moderne media experts Marco Baak en Usha Narain. Het is zo prachtig als mensen kennis en kunde delen en weten te vermengen tot iets nieuws. Dat geeft zo ontzettend veel energie.

Enige tijd geleden berichtten we over de eerste kennismakingsworkshop in de Ridderzaal bij Kasteel Woerden. Daar zijn in de ochtend opnames gemaakt die we ook mochten gebruiken ter promotie van dit Teambuildingstraject. Vorige week hebben we een selectie gemaakt in al het video materiaal en een aanpak gekozen hoe dit naar buiten te brengen. Veel een-tweetjes over de opmaak en inhoud van de website, in dit geval een landingspagina, tussen het voltallige team. Tot en met afgelopen zaterdagmiddag hebben we met elkaar keihard aan de nieuwe website gewerkt. Tot ieders tevredenheid kon deze zondag jongstleden de lucht in. Usha is tegelijkertijd met de ontwikkeling van de website druk aan de slag gegaan met de opmaak en invulling van de sociale media hieromtrent: Facebook, Twitter, Linked-In et cetera. De sociale media is dé manier om je publiek te bereiken tegenwoordig. Het is de meest effectieve manier om onder de aandacht van je doelgroep te komen. Inmiddels is er weer een formele aanvraag binnen; volgende week draaien we de tweede kennismakingsworkshop, waar we heel blij mee zijn. Het is mooi en geweldig om dat te doen waar je in gelooft en het te kunnen delen met iedereen die het willen horen. De tijd is rijp, wat ons betreft, om het roer om te gooien. Niet meer tegen elkaar werken, maar het beste uit elkaar halen en een revolutionaire gezamenlijke innovatie realiseren.

Er is behoefte aan verandering: in het bedrijfsleven, de maatschappij overal. Wij dragen graag ons steentje bij om te helpen dit gedachtengoed van Otto Scharmer te delen én ook werkelijk te laten ervaren middels onze prachtige krijgskunst aikido. De deelnemers uit onze eerste workshop waren mensen uit het bedrijfsleven die volop met veranderingen bezig zijn: marketing strategen, young professionals, organisatie en business adviseurs. De meesten gepokt en gemazeld door de praktijk. Hele mooie feedback kregen we op het einde van de workshop van deze mensen: ‘Voor het eerst in dertig jaar zie ik een training waar ik ben losgekomen van zakelijk denken.’ Of iemand die aangeeft dat de beide trainers haar een gevoel hadden gegeven om ‘op een hele natuurlijke en veilige manier uit haar comfort zone te komen.’ Dat geeft vertrouwen en was erg waardevol voor ons om te horen. Alles is verzameld op onze nieuwe gezamenlijke landingspagina www.eenaikidotheorievooru.nl. Het is pas het begin, want er volgt op tien maart een live webinar bij ‘Crowdale – online executive education’ waar je je vooraf kunt inschrijven mede via onze website. Wees er gauw bij want er zijn maximaal tweehonderd kijkers mogelijk. Als eerste is het webinar bedoeld voor een groep met onder andere HR-managers die ons vragen kunnen stellen tijdens de uitzending. Wat ons betreft is verder iedereen welkom om te kijken. Wordt vervolgd!